20100326

Gästlärare Andreas Nobel



"Design och arkitektur som jag tycker är riktigt bra brukar jag, för mig själv, referera till som Köttande (flesh spirit).En möbel som besitter köttande är en möbel i vilken relationerna mellan material, yta, kärna, idé, konstruktion och rum och människa har tagits om hand på ett seriöst och omsorgsfullt sätt. Enklare uttryckt: En stoppad stol i ett rum är en en kropp bestående av skelett, kött och hud. Den förhåller sig till andra kroppsliga gestalter (andra möbler, människor och djur) i rummet och till rummet självt på ett mycket komplext sätt. Det är därför som inredning är ett så svårgripbart men också intressant och stimulerande ämne.
Jag har arbetat med form och arkitekturfrågor i skilda sammanhang: Praktisk formgivning som inredningsarkitekt och möbelformgivare i designgruppen Uglycute Analys och tolkning som skribent och doktorand på Konstfack. Pedagogiskt arbete som lärare.
I många av Uglycutes uppdrag blandades dessa olika sammanhang ihop så att de inte längre var möjligt att se t.ex. när teorin började, var praktiken slutade och hur pedagogiken tog vid.
Ett exempel: Inför en utställning på en konsthall ombads Uglycute göra en mötesplats i utställningsrummets mitt. Vi bjöd in studenter från olika designutbildningar. Vi beställde material och under en helgworkshop tillverkade vi, tillsammans med studenterna, möbler, och pratade om design och inredning på plats. Formen växte fram ur det praktiska arbetet och ur de idéer som samtal och tankar under arbetets gång gav upphov till. Metoden påminner mer om ett förakademiskt sätt att lösa form och rumsproblem än om den typiska samtida designprocessen i vilken designprocessens olika moment är särskiljda i tid och rum: En arkitekt får ett uppdrag att rita ett hus på en specifik plats. Han/ hon reser till platsen, gör uppmätningar för att sedan åka därifrån till sin arbetsplats. Väl där, gör arkitekten, utifrån sitt abstraherade arbetsunderlag (uppmätningarna) en abstrakt lösning (ritning) som skickas till en ingenjör och sedan vidare till byggaren som återför den abstrakta represenationen till den materiella världen, dvs. bygger huset.
Uglycuteerfarenheten visar att i en förakademisk designmetod(eller hantverksmetod), i vilken formbeslut tas samtidigt som, materialet kultiveras och i dialog med materialet sker ett fruktbart kontinuerligt pingpongspel mellan teori och praktik som gagnar kvalitén på slutprodukten. Bearbetandet av ett material ger upphov till idéer lika mycket som teorier och idéer ger upphov till form. Pedagogiken kommer på köpet. Mina doktorandstudier rör sig kring dessa frågor."
/Andreas Nobel