20110505

GÄSTLÄRARE PONTUS LINDVALL

"Jag är utövare inom området för samtida konsthantverk och form. Mitt arbete tar sin utgångspunkt i funktionsobjektets och dekorationens menings- och identitetsskapande aspekter. Perspektivet, formatet och läsningen är den materiella kulturens. Metoden är konsthantverk, i betydelsen handgjord materiell kultur som media för konstnärlig kommunikation.

Objektens/situationernas funktionalitet är verklig och inte metaforisk eller föreställande. Mina arbeten placerar sig, genom sin direkta funktion vid visningstillfället eller genom sin uppenbara identitet som funktionsobjekt, stadigt i den materiella kulturens kontext. Med små och subtila medel eller med bombastiska överdrifter försöker jag skapa förskjutningar och synrubbningar i vår automatiserade perception av objekten och deras betydelser.

Min praktik innefattar ett brett spektra av situationer och arbetsformer, från enskilt arbete för galleriutställningar över samarbets- och grupprojekt till huskonstnärsuppdrag för äldreboenden och konsthantverkskonsultverksamhet för kvinnofängelset Ali Demi i Albanien.

Jag är sedan starten 2003 medlem av konsthantverksgruppen WeWorkInAFragileMaterial."

                                                                                  
/Pontus Lindvall
www.pontuslindvall.se
www.weworkinafragilematerial.com