20100821

Gästlärare Christine Ödlund

"Jag har i mitt arbete alltmer närmat mig naturvetenskapen utifrån ett konstnärligt perspektiv. Vetenskapen som med teknologins hjälp har utforskar osynliga världar. Mikroskopiska, elektromagnetiska, kemiska verkligheter som våra mänskliga sinnen inte kan uppfatta. I ett pågående samarbete med Ekologisk Kemi på KTH studerar jag forskningen kring växters kemiska kommunikation. Upptäckten att växter har förmågan att kommunicera med varandra är inte speciellt gammal och har i vetenskapliga kretsar orsakat debatter.  I våra samtal, konsten och vetenskapen emellan, rör sig däremot detta ämne fritt genom verifierad forskning och ut i de mystiska spekulationernas gränstrakter utan svårighet.
Jag använder mig av olika uttryckssätt, det kan vara animation, ljud eller teckning. Ett verk kan genomgå transformationer genom flera av dessa tekniker som sinsemellan går in och ut ur varandra. Jag använder mig av en liknande metod i min praktik. Den skulle kunna beskrivas som simulerad synestesi. I denna experimentella koncentrationsövning kan flera material som tex ljud och bild lösas upp och styras för att kopplas om och övergå i annan tankemateria. Synestesi är ett neurologiskt fenomen där sinnesintryck ofrivilligt korskopplas."
/Christine Ödlund
Christine Ödlund har bland annat medverkat i utställningen Parkliv på Marabouparken, Thrice Upon A Time på Magasin 3 och på Modernautställningen på Moderna Museet.
In English