20101221

STINA JANSSON PÅ DALARNAS MUSEUM

Stina Jansson, en av Brunnsvik Konsts studerande, ställer just nu ut på Dalarnas Museum i Falun. Hon visar plagg gjorde av skjortor och kostymer tillsammans med en video på samma tema som hon har producerat under sin tid på Brunnsvik. Stina Jansson är textilhantverkare som innan Brunnsvik Konst utbildade sig på Sätergläntan - Hemslöjdsrörelsens skola.

"Det textila hantverket är min grund, det jag känner mig hemma i. Tycker om det fysiska i det -att ta i materialen och att händerna behövs för att tillverka saker. Jobbar oftast med materialåterbruk, av resurssnålhet och för att begränsningen i material oftast leder fram till nya former och uttryck. Just nu är jag på upptäcksfärd bland andra konstformer, för att utveckla mitt skapande. Letar efter mina sätt att låta hantverk få ta plats i samtiden."
/Stina Jansson

Stinas utställning är den sista i Dalarnas Museums utställningsserie "Närproducerat" som har visat olika hantverkare från Dalarna under hösten 2010. Utställningstid 18 dec - 9 jan.
Här är en video som ingår i projektet tillsammans med detaljbild från utställningen.


Ny Kostym from Stina Jansson on Vimeo.